A Glockenspiel (harangjáték) München egyik legismertebb és legnépszerűbb látványossága, amely a város központjában, a Marienplatzon található Neues Rathaus (Új Városháza) tornyában található. Ez a gyönyörű, mechanikus óra 32 életnagyságú figurával és 43 haranggal minden nap több alkalommal ad elő egy lenyűgöző, zenei kísérettel ellátott mozgó jelenetet, amely két fontos történelmi eseményt ábrázol. A Glockenspiel harangjátéka a városháza 85 méter magas tornyában található, és mind a helyiek, mind a turisták körében rendkívül népszerű. A harangjáték a város egyik jelképévé vált, és minden nap tömegeket vonz, hogy megcsodálják a középkori lovagi tornát és a táncoló figurákat.
A Glockenspiel története és működése
A Glockenspiel a Neues Rathaus toronyában, 1908-ban került beépítésre, amikor az Új Városháza építési munkálatai befejeződtek. A harangjáték egy háromszintes, bonyolult mechanikus szerkezet, amely két különálló jelenetet jelenít meg a városháza középső tornyában található ablakokban. Az egész műsor körülbelül 12-15 percig tart, amely során a harangok és a mozgó figurák elmesélik München történelmének egy szeletét.
Mikor látható a Glockenspiel?
A Glockenspiel naponta három alkalommal játszik, és az alábbi időpontokban csodálható meg:
- 11:00 órakor (minden nap)
- 12:00 órakor (minden nap)
- 17:00 órakor (csak március és október között)
Ezekben az időpontokban az óratorony körül hatalmas tömeg gyűlik össze a Marienplatzon, hogy megnézze az előadást. A harangjáték közben zenei kíséret szól, és a harangok dallama messze hallatszik a téren.
A Glockenspiel jelenetei
A Glockenspiel két történelmi eseményt jelenít meg, amelyek München múltjában fontos szerepet játszottak. A két jelenet két külön szinten zajlik, és az alsó szinten lévő Schäfflertanz (kádárok tánca) zárja a műsort.
1. A királyi esküvő és a lovagi torna
Az első jelenet a felső szinten található, és II. Vilmos bajor herceg és Renata von Lothringen hercegnő 1568-as esküvőjét ábrázolja. A jelenet során a két hercegi figura forog a táncparketten, miközben a lovagi torna zajlik a háttérben. A bajor herceg és a lotharingiai lovag küzdelmét látjuk, amely során a bajor lovag győzelmet arat. A lovagi torna során a figurák lovakon ülve szembekerülnek egymással, majd a bajor lovag megszerzi a győzelmet, ami az esküvői ünnepség beteljesedését jelképezi.
2. Schäfflertanz (A kádárok tánca)
Az alsó szinten a Schäfflertanz, azaz a kádárok tánca látható, amely a pestisjárvány végét ünnepli. A legenda szerint München polgárai a 16. század elején, a pestisjárvány pusztítása után zárkózottak és levertek voltak. Ekkor a kádárok, hogy visszahozzák a városba az életet és a jókedvet, előadták ezt a táncot a város különböző pontjain, hogy bátorítsák az embereket, és megmutassák, hogy véget ért a veszély. A Schäfflertanz azóta a bajor kultúra egyik szimbolikus eleme lett, amelyet mind a mai napig előszeretettel adnak elő, különösen farsangi időszakban. A Glockenspiel jelenetében a kádárok jelmezekben, hordókkal táncolnak, miközben a zene a pestis elmúlását és a városba visszatérő életet ünnepli.
3. Az aranykakas megjelenése
A harangjáték végét egy aranyszínű kakas megjelenése jelzi a felső szinten, amely háromszor kukorékol, jelezve, hogy a műsor véget ért. A kakas a reggelt és az új nap kezdetét szimbolizálja, és a harangjáték lezárásaként szolgál.
A Glockenspiel technikai jellemzői
A Glockenspiel egy rendkívül összetett mechanikus szerkezet, amelyet kézzel készítettek és évszázadok óta működtetnek. Az óraművet rendszeresen karbantartják, hogy biztosítsák a precíz működését, és a harangok dallamának hangzása mindig tiszta és pontos legyen.
- Figurák száma: Összesen 32 életnagyságú figura található a harangjátékban, amelyek mindegyike kézzel festett és részletesen kidolgozott.
- Harangok száma: A Glockenspiel 43 harangból áll, amelyek a jelenetek zenei kíséretét biztosítják.
- Mechanika: Az egész mechanizmus egy központi szerkezet köré épül, amelyet a városháza központi tornyában helyeztek el. A figurák külön mozgó alkatrészekkel és fogaskerekekkel kapcsolódnak egymáshoz, amelyek biztosítják, hogy az előadás folyamatos és összhangban legyen a zenei aláfestéssel.